LeoVegas

Bakgrund / lansering av LeoVegas

LeoVegas startades av Gustaf Hagman och Robin Ramm som fick ett uppenbarelse när Gustaf visade upp sin första iphone under en gemensam middag. De båda såg potentialen hos den smarta telefonen och hur den skulle kunna användas i spelväg. De bestämde sig samma kväll för att bygga världens största mobilspelsbolag, de sade båda upp sig från sina jobb kort därefter för att börja arbeta på det som skulle bli LeoVegas. Bolaget lanserades 2011 och på bara några år gick man gått från noll i omsättning till 800 miljoner per år vilket gör LeoVegas till ett av de snabbast växande casinobolagen. I Mars 2016 var börsintroduceringen klar, aktien listades på First North och prissattes till 32 kr.

Produkter/ spelutbud på LeoVegas

LeoVegas inriktar sig mot mobilcasino och är marknadsledande på antal spel som finns tillgängliga i mobilen. Man arbetar utifrån att spelandet på mobilen ska vara i samma anda som andra mobilspel så som Candy Crush, men med en möjlighet att vinna pengar som en extra krydda. På det sättet är inte LeoVegas främst ett casino som man anpassat till mobiler, utan snarare en samling mobilspel som på olika sätt hämtar inspiration från casinon. Skillnaden kan tyckas minimal men i praktiken ger det helt olika ingångar till verksamheten.

Länder där LeoVegas har verksamhet

Leo Vegas är störst i Norden och i Storbritannien, dessa stod tillsammans för 86 % av omsättningen 2016.

Kursutveckling / Börsvärde

Aktien har inte funnits på börsen särskilt länge, och därför har det inte hunnit hända så mycket med den. Från att ha stigit precis efter släppet så har den nu sjunkit något sedan introduktionen och ligger i skrivandes stund på runt 30 kr. Antagligen handlar det om att aktien håller på att stabiliseras runt ett lämpligt värde.

LeoVegas har satsat mycket av intäkterna på marknadsföring och kommer fortsätta göra det framöver. Att omedelbar lönsamhet inte är första prioritet påverkar troligtvis värderingen av aktien. På längre sikt är det troligt att aktien stiger allt snabbare på grund av bolagets starka tillväxt, och att värderingen i dagsläget är i underkant, det bör dock nämnas att vissa analytiker varnar för köp i små och medelstora spelbolag då politiska beslut kring restriktioner inom spelbranschen riskerar att påverka mindre bolag väldigt starkt.

Marknadsföring av LeoVegas

LeoVegas är bland de spelbolag som lägger störst andel av intäkterna på marknadsföring. De flesta kvartal lägger man mellan 50 och 60 procent av de totala intäkterna på marknadsföring. Detta verkar ha gett resultat för trots att LeoVegas är ett ungt bolag så klingar namnet bekant i många svenskart öron. I marknadsundersökningar har det visat sig att det är ett av de casinobolag som flest svenskar känner till tillsammans med Unibet och Betsson.

Framtiden för LeoVegas

Många tror det är inom mobilcasino som man kommer se den största tillväxten inom branschen de kommande åren och det är där LeoVegas riktat in sig. Man har haft ett tydligt fokus på mobilanvändande från början och det kommer troligtvis löna sig. LeoVegas har länge haft uttalade mål inför 2018, målen är bland annat att uppnå 300 miljoner euro i nettoomsättning under året, en långsiktig organisk tillväxt som överstiger onlinespelsmarknaden samt att dela ut åtminstone 50 procent av vinsten över tid.

Nyligen har man lanserat LeoVegas Sport och LeoVegas Live Casino som bidrog till en kraftig tillströmning av nya kunder. Sportspel är idag en stor det av det totala spelandet och enligt LeoVegas senaste kvartalsrapport arbetar man för att få en allt större andel av den marknaden, naturligtvis anpassat till mobiler och med målsättningen om att erbjuda marknadens snabbaste och smidigaste sportspel i mobil.