Mr Green
Bakgrund / lansering av Mr Green
Mr Green grundades 2007 av tre svenskar som tyckte att något saknades på den svenska marknaden för nätcasinon. De ville skapa ett nätcasino med en atmosfär som påminner om den i Monte Carlos berömda casinon. Två av grundarna, Fredrik Sidfalk och Henrik Bergquist, kom från Betsson och den tredje, Mikael Pawlo, kom från PR-branschen. Med den gemensamma kunskapen om marknadsföring och om onlinecasinovärlden utarbetade dom konceptet för Mr Green.
Genom att satsa på design och grafik fokuserade man från start på att skapa en tilltalande miljö inne på nätcasinot. Man samarbetade även tidigt med många olika spelleverantörer för att skapa stor variation i utbudet. En viktig aspekt av Mr Greens affärside var att ta med personer som inte kom från spelbranschen för att få in nya och fräscha perspektiv på onlinespel.
Bolaget börsnoterades 2013 och listades på Aktietorget. Månaderna omedelbart efter börsnoteringen steg aktien kraftigt men efter det har det inte funnits någon tydlig uppåtgående trend.
Produkter/ spelutbud på Mr Green
Mr green var fram till nyligen ett av få onlinespelbolag som enbart satsar på nätcasino. Inför EM i fotboll lanserade man även sportspel, men hjärtat ligger fortfarande i casinospel. Man satsar på ett riktigt brett utbud av casinospel från flera olika speltillverkare. Variation är ett nyckelord och man har bland annat spel från både NetEnt och Evolution Gaming. Man har också en väl utvecklad mobilsajt och 2016 blev man utsedd till Mobile Operator of the Year.
Länder där Mr Green har verksamhet
Mr Green började tidigt vända sig till marknader utanför Norden och idag är man stora på många håll och inte enbart i grannländerna. Ungefär 57% av de totala intäkterna kommer från länder utanför Norden och det är också där som man ser den största tillväxten. Nyligen fick man licens för spel i Storbritannien och i Italien, vilket är en del av en satsning på reglerade marknader.
Kursutveckling / Börsvärde på Mr Green
Efter några starka månader direkt efter börsintroduktionen har kursen åkt berg- och dalbana. Man har stött på vissa problem i form av en skattetvist i Österrike, som kostade över 80 miljoner kronor, samt några andra mindre lyckade satsningar, detta har påverkat börsens värdering av aktien i negativ riktning.
Marknadsföring av Mr Green
Mr Greens marknadsföring bygger till stor del på karaktären Mr Green. Denne gentleman är inspirerad av kända karaktärer som Humphrey Bogarts karaktär i Casablanca och James Bond. Han är lite fin i kanten, en gentleman men ingen snobb, och han är alltid redo att hjälpa sina kunder med speltips, han skulle säkert även hjälpa till med stiltips om han fick möjlighet. Tanken är att man som spelare ska uppleva casinot som trevligt och välkomnande, helt i linje med att man även jobbat mycket med att få till en tilltalande miljö.
Namnet Mr Green ska enligt dem själva stå för hållbarhet och Mr Green har från start haft ett tydligt hållbarhetsperspektiv. Man har lanserat Grönt Spelande som ska hjälpa användare att hålla koll på sitt spelande för att inte fastna i spelmissbruk.
Framtid hos Mr Green
Efter skattetvisten i Österrike har Mr Green haft svårt att återhämta sig. Börsen verkar ha svårt att återfå förtroendet för aktien och börsvärdet har sjunkit. I skrivandes stund ligger den på strax under 30 kr per aktie, vilket är ungefär samma som den låg på vid börsnoteringen 2013, det ska dock sägas att den dåliga utvecklingen sker i en marknad där de flesta spelaktier sjunkit sedan årsskiftet 2015/2016. Vissa analytiker tror att turen kommer vända för Mr Green nu efter att den österrikiska skatten klarats av, och att aktien till följd av skattetvisten varit kraftigt undervärderad under en längre period.
Sommaren 2015 fick Mr Green spellicens i Storbritannien och lönsamheten väntas till följd av detta öka i framtiden. Licensen i Storbritannien är en del i en större satsning där Mr Green planerar att komma in på flera lokala reglerade spelmarknader. Satsningen förväntas ge betydande ökningar i intäkter under 2017. Mr Green har på många sätt växt ut Aktietorget där man först listades och man har sedan 2015 jobbat för att listas på Nasdaq Stockholm istället. Flytten hoppas man ska ske under 2016.