Unibet
Bakgrund / lansering av Unibet
Unibet börsnoterades 2004 på stockholmsbörsen, då möttes det av skarp kritik från bland andra dåvarande finansminister Bosse Ringholm som kallade de privata spelbolagen för ’skojare hela bunten’. Kritiken bestod främst i att stockholmsbörsen släppte in ett bolag som bröt mot svensk lagstiftning. Det kritikerna avsåg var svenska lagar om tillhandahållande av spelverksamhet, där det enda bolag med licens var statligt ägda Svenska Spel. Den svenska spellagstiftningen har kritiserats hårt av EU då den anses strida mot Eu:s lagar om fri konkurrens. Börsnoteringen gick, trots kritiken och vissa juridiska svårigheter, igenom och möttes av stort intresse. Många inom aktievärlden bedömde att Bosse Ringholms utspel inte minskat intresset för aktien utan att det snarare fått motsatt effekt. Unibet var en föregångare och efter att Unibet börsnoterades på Stockhomsbörsen så har många andra spelbolag följt deras exempel med generellt sett goda resultat.
Unibet bildades 1997 och bedrev från början spelverksamheten genom spel via telefon. 1999 lanserades sajten på svenska och på engelska men redan 2001 lanseras en ny sajt, nu på 12 olika språk och kunder i mer än 50 länder . Idag finns sajten på 20 språk och man har kunder i över 100 länder. Unibet har utvecklats från att främst satsa på sportspel till att ha ett heltäckande spelutbud online.
Produkter/ spelutbud hos Unibet
Unibet har fortfarande en profil mot sportspel och jämfört med många andra onlinespelsajter kommer en större andel av Unibets inkomster från sportspel. Man erbjuder även andra typer av oddsspel och andra spel så som poker, casino, bingo och mycket mer.
Länder Unibet har spelverksamhet i
Unibet har licens för spelverksamhet i Frankrike, Belgien, Danmark, Tyskland, Italien, Australien, Irland, Rumänien, Estland samt Storbritannien. Unibet är ett av Europas störta spelbolag men växer även i Australien. Allra störst är det i de nordiska länderna samt Belgien och Nederländerna.
Kursutveckling / Börsvärde för Unibet
Direkt efter börsintroduktionen 2004 som möttes av starkt intresse så steg aktien med 30 procent. Aktien har fortsatt att stiga relativt stadigt fram till årsskiftet 2015/2016 och har därefter mattats av. EM i fotboll innebar en hel del intäkter för Unibet som har en profil mot sportspel. Dock innebar det även högre utgifter i form av marknadsföring samt högre beskattning då en stor del av intäkterna kommit från Frankrike där skatten är högre.
Unibet betraktas av många som stabil i jämförelse med andra spelbolagsaktier på grund av bolagets tillgång till stabila inkomstkällor och ett välkänt varumärke.
Unibets Marknadsföring
Unibet är ett av få casinobolag som inte använder sig av ’multi brand’-marknadsföring utan de marknadsför främst Unibet och delbolaget Maria. Unibet har också använt sig mycket av sin slogan ’Av spelare, för spelare’ vilken ekar bekant i de flesta svenskars öron. Unibet har också jobbat på att profilera sig som ett hållbart spelbolag och jobbar med ansvarsfullt spelande samt att minska koldioxidutsläpp inom verksamheten.
Framtid
Unibet har en starkare koppling till Storbritannien än de flesta andra spelbolag verksamma i norden och kommer därför påverkas mer av efterverkningarna från Brexit. Den omedelbara effekten var lägre utgifter på grund av ett svagare pund, vilket alltså gynnar Unibet. På lång sikt är det svårt att förutspå hur Brexit kommer påverka Unibet och det kommer att dröja många år innan Storbritanniens faktiska uttåg blir ett faktum. Unibet kommer att jobba på sin närvaro på den australiensiska spelmarknaden och man förväntar sig att växa inom de kommande åren.